Uluslararası Distopya Film Festivali’nin Pazar günü Distopya Eleştirel ve Teorik Yaklaşımlar, Yapay Zeka ve Tekno-Lojik Gelişmeler ve Future Talks programları ile dolu dolu geçti.
Uluslararası Distopya Film Festivali’nin pazar gününde kripto paradan dijital sanata, distopik filmlerin dağıtım süreçlerinden eko-distopyaya kadar pek çok farklı konu bu dünyaya ilgi duyan izleyicilerin beğenisine sunuldu.
Kripto para ve b–chain güvenilir mi?
Digital Rönesans A.Ş. Kurucu Başkanı Öğrt. Üyesi Filiz Dağ’ın moderatörlüğünde gerçekleşen Yapay Zeka ve Tekno-lojik Gelişmeler programında, Bora Erdamar ve Gökhan Doğan, dijital dünyaya ait bilgilerini paylaştı. Ekonomi bölümü öğretim görevlisi Dr. Bora Erdamar, kripto paralarla ilgili geleceği, bu geleceğin ütopya mı distopya mı olduğunu anlattı. Kripto paranın hayatımıza girişini finansal kriz ve bazı güvenilir sandığımız merkezi sistemlerin aslında o kadar güvenilir olup olmadığını sorguladığımız bir döneme girmemizle ilişkilendiren Erdamar, “B–chainin çözdüğü önemli bir problem var; sizin değerli varlığınız, değerli fikriniz ve değerli bir şey varsa bunun ekonomiye entegre olması hiç olmadığı kadar kolay” dedi. Kripto paranın ve kripto alım satım işlemlerinin güvenilirliği ile ilgili yöneltilen soruya ise bilinçli kullanım sonucunda güvenli olduğu cevabını veren Erdamar, banka örneği üzerinden bunu açıklayarak; “Banka hesabı açtığınızda bir sorun olursa karşınızda bir müşteri temsilcisi var. Arkasında merkez bankası var. Bunun avantajı ortada. B–chain dünyasında merkeziyetsiz organizasyonlar akıllı kontratlarda kontrol edilebiliyor.” şeklinde bir karşılaştırma yaptı. Kripto paranın distopyasını anlatırken vatandaşlar için büyük yaptırımlar gelebileceğini vurgulayan Erdamar, dijital ortamla birlikte verilerimizin kar payı getirdiğini ve bunun vatandaşa yansımadığını belirterek aynı durumun b–chain dünyası ile birlikte daha kolay olacağının altını çizdi.
“NFT hem heyecan verici hem de korkutucu”
Aynı programda konuşan dijital sanat medium ortamlarında üretim yapan dijital sanatçı Gökhan Doğan ise dijital ortamda sanat üreticisi olma kavramını anlattı. Bir dijital sanat üreticisi olarak bu sürece nasıl başladığını bir tavsiye niteliğinde sunan Doğan, Badcode ile tanışması ile birlikte insanoğlunun hatalı olup kendi sosyal hayatını yaratabileceği tek varlık olduğu düşüncesi üzerine çalıştığını ve insan figürlerini deforme ettiğini söyledi. Dijital ortamda sanat yapabilmek için görme biçimlerini bilmenin ve kuramsal sanat birikimine sahip olmanın öneminden bahseden Doğan, bu konudaki tecrübelerini aktardı. NFT’nin heyecan verici bir deneyim olduğunu söyleyen Gökhan Doğan, korkularını ise “Sadece dijital sanatçılara ortam sağlamıyor, sergilenme biçimi ve izleyici dinamikleri gibi pek çok noktayı ortadan kaldırıyor. Dinamikleri değiştiriyor. Dönüşüm içinde ve bu dönüşüm neleri getirecek hangi deneyimleri değiştirecek bilemiyoruz” şeklinde açıkladı.
Festival’de Akın Robotics’in Kurucusu Dr. Özgür Akın Robotların Geleceğini Anlattı
Panele robotları Ada ve Arat ile katılan Özgür Akın, robotların geleceğe nasıl etki edeceğini anlattı. “İnsansı robotlar ütopya mı distopya mı?” sorusu ile başlayan Akın, sunumu boyunca bunu açıklamak için engin bilgilerini aktardı. Evrenin temelinde insanın merkezde olmasının yattığını belirten Akın, bundan sonraki hayatımızda robotların dünyasına geçtiğimizi söyledi. Geçmişten bugüne iletişim şeklinin nasıl olduğunu ve nereye doğru gideceğini açıklayan Akın, yönetim biçimlerinin de nereden gelip nereye gittiğini anlattı. “Yapay zeka tüm mesleklerin kendisi. Askeri ve sivil alanda kullanılabilir giyilebilir bir teknoloji var” diyen Akın, robotların temelinin Maslow Piramidi’ne kadar gittiğini anlattı. Artık bütün ihtiyaçlarını tamamlayan insanın yeni bir arayış olarak kendini gösterme ve kimlik arayışının sanata kadar gittiğini vurgulayan Akın, metaverse dünyasının da hem bu çaba hem de yatırım kanalı olduğunu açıklayarak “Bu dünya bitti, artık dünya burada” dedi. Kripto para piyasasının bir yatırım aracı değil değerleme aracı olduğunun altını çizen Özgür Akın, metaverse dünyasının ise bir yatırım aracı olarak görülebileceğini belirtti. Robotların bugün insanların yaptığı her işi gelecekte yapabileceğini söyleyen Akın, endüstri ve sosyal hayatta robotların aktif olacağını ve işçi sınıfının kalkacağını ve metaverse dünyasında insanların var olacağını öngörüyor.
Emre Oskay Distopik Filmlerin Yapım ve Dağıtım Aşamasını Anlattı
Günün son söyleşisi Festival Direktörü Hatice Aşkın’ın moderatörlüğünde gerçekleşen Future Talks panelinde, yapımcı Emre Oskay distopik filmlerin yapım ve dağıtım süreçleri konuşuldu. Yapımcılık türlerinden bahseden ve yapımcılık yaparken senaryo gibi faktörlere göre film seçtiğini belirten Oskay, distopik filmin gelişmesi için daha çok üretime ihtiyaç olduğunu vurguladı. Distopik filmlerde mekan bulmanın zorluğu olduğunu ve daha çok çalışmak gerektiğini anlatan Oskay, özellikle ön çalışma safhasının önemli olduğunu söyledi.
Festivalin son gününde Distopya Teorik ve Eleştirel Yaklaşımlar akademik oturumunda Prof. Dr. Gregory Claeys “Eko-Distopyadan Kaçış Yolları” konusunu ele alırken, Dr. Öğretim Üyesi Heather Alberro ise “Çevresel Yıkıma Ütopik ve Distopik Yanıtlar” konulu tezini sundu.
T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürlüğü’nün katkıları, Üsküdar Belediyesi’nin iş birliği, BKM Mutfak’ın desteği ve Uluslararası Bağımsız Sinema ve Sanat Derneği tarafından ilk kez bu yıl düzenlenen Distopya Film Festivali’nde bu akşam ödül alan isimler belli olacak.
Kaynak: (BHA) – Beyaz Haber Ajansı